Om Tannin
Tannin hjälper varumärken och tjänster inom dryckesvärlden att kommunicera, skapa intresse och på sikt göra bättre affärer. Vi är en del av reklambyrån Uncle Unicorn, och har expertkunskap om vin, destillat och andra alkoholdrycker – och om såväl relevant lagstiftning som om själva affären.
När kan man ett ämne?
Även om ämnet dryck så klart är oändligt djupt, så är samtliga medarbetare utbildade inom WSET och vår kreativa ledare tillhör den lilla skara som har examen från WSETs flaggskeppsutbildning Diploma Level 4 in Wine. Dessutom har alla lång och dokumenterat framgångsrik erfarenhet från både reklambranschen och kundsidan med bland annat marknadsföring och kommunikation för alkoholprodukter både i och utanför Sverige.
På den svenska vingården Skepparps på Österlen växer bland annat den i Sverige populära druvan Solaris. Resultatet blir bland annat det strålande vinet Grand Prix Solaris Mousserande.
Vår syn på reklam
Tannin hjälper till att bygga varumärken. Vi tar fram varumärkesstrategier, kampanjkoncept, reklamfilmer, annonser, content, säljmaterial och design. Digitalt, analogt och rörligt. Dessutom håller vi föredrag, provningar och utbildar. Om vin och framförallt hur man kan skapa intresse kring dryck.
Vi är övertygade om att det bästa sättet att skapa köplust och intresse för en produkt och varumärke är att berätta historier. Storytelling kallas det i vår värld, och det baserar vi faktiskt hela vår verksamhet på. Inte bara för att det är effektivt, utan för att dryckesvärlden är full av historier!
Vi har skapat, förädlat och berättat historier för både små och stora kunder, nationellt och internationellt. Till exempel Altia, O.P. Anderson, Göteborgs Vinkällare, Drinks 20, Qatar Airways, Carlsberg och Stena Lines Bordershop.
Kan man ha för många flaskor av ett vin man gillar? Vårt svar är ett rungande nej. Det är magiskt att kunna öppna en låda, plocka en flaska då och då och på så vis följa vinets mognad och utveckling. Att faktiskt bli en del av dess historia.
Teamet
Samtliga medarbetare har framgångsrika karriärer från både reklambranschen och köparsidan. Flera av oss har vunnit flera guldägg, Cannes Lions, 100 wattare m.m. Hela teamet är utbildade inom Wine and Spirit Education Trust (WSET) och vår kreativa ledare är diplomerad på deras absolut högsta nivå.
Markus Lindsjö
DipWSET
Creative Director & Art Director
Tillhör den lilla skara som examinerats från WSETs Diploma in Wines. Sommelierutbildad. 25 år i reklambranschen med närmre 100 reklampriser i bagaget, t.ex. Guldägg, 100 wattare och Cannes Lions.
Fallenhet: Bourgogne
Per Rundgren
Copywriter
WSET-examinerad
20+ framgångsrika år i reklambranschen med otaliga priser, t.ex. Guldägg, One Show och Eurobest.
Fallenhet: Vintagechampagner
Melina Aristiadou
Projektledare
WSET-examinerad
20+ år erfarenhet från både kundsidan och reklambranschen, nationellt och internationellt. Belönad med bl.a. Guldägg, Epica Awards, Eurobest Awards.
Fallenhet: Unga viner.
Elin Asplund
Design & Final art
WSET-examinerad
10+ år i reklambranschen, både på inhousebyråer och reklambyråer.
Fallenhet: Fylligare chardonnayviner.
Joakim Jonsheden
New Business
WSET-examinerad
30 år på både kundsidan (VD, säljare, marknadschef) och reklambranschen.
Fallenhet: Lokala ölsorter.